Publications


Showing entries 1 - 20 out of 83
1 2 3 4 5 Last

2023


Bessert-Nettelbeck, M., Bischof, A., Sturm, U., Nagy, E., Schraudner, M., Backhaus, J., Bruckermann, T., Hecker, S., Henke, J., Köpferl, K., Kirschke, S., Liedtke, C., Mahr, F., Maibaum, A., Podann, A., Rössig, W., Schäfer, M., Schröder, C., Schrögel, P., ... Voigt-Heucke, S. (2023). Participation as a research approach in academia: a converging field. Research Ideas and Outcomes, 9, [e105155].

doi.org/10.3897/rio.9.e105155

Bruckermann, T., & Greving, H. (2023). Praxisbeitrag: Nutzungsdatenanalyse digitaler Medien in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel eines Bürgerwissenschaftsprojekts. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 173-185). Springer VS Wiesbaden.

doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_11

Bruckermann, T., Straka, T. M., & Krell, M. (2023). Praxisbeitrag: Entwicklung und Überprüfung eines adaptierbaren Tests zum wissenschaftlichen Denken für Evaluationen in der Wissenschaftskommunikation. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 277-291). Springer VS Wiesbaden.

doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_17

Büssing, A. G., Nehring, A., & Bruckermann, T. (2023). Nature of Science als Grundlage einer Wissenschaftsdidaktik der Naturwissenschaftsdidaktiken. In G. Reinmann, & R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik II: Einzelne Disziplinen (pp. 293–314). transcript Verlag.

doi.org/10.14361/9783839462959-013

Finger, A., Thoms, L-J., von Kotzebue, L., Meier, M., Huwer, J., Bruckermann, T., Kremser, E., Becker, S., & Thyssen, C. (2023). How to teach science digitally!? DiKoLAN – A framework for pre-service teacher education. In G. S. Carvalho, A. S. Afonso, & Z. Anastácio (Eds.), Fostering scientific citizenship in an uncertain world: Proceedings of ESERA 2021 online conference (Vol. 7, pp. 993-1002).

www.esera.org/wp-content/uploads/2023/02/CNF21-Proceedings_Strand-13_p.929-1033.pdf

Greving, H., Bruckermann, T., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Hagen, R., Kimmig, S., Brandt, M., & Kimmerle, J. (2023). Attitudes toward Engagement in Citizen Science Increase Self-Related, Ecology-Related, and Motivation-Related Outcomes in an Urban Wildlife Project. BioScience, 73(3), 206–219.

doi.org/10.1093/biosci/biad003

Greving, H., Bruckermann, T., & Kimmerle, J. (2023). Praxisbeitrag: Experimentelle Methoden in der evaluativen Wissenschaftskommunikationsforschung am Beispiel von Bürgerwissenschaftsprojekten. In P. Niemann, V. van den Bogaert, & R. Ziegler (Eds.), Evaluationsmethoden der Wissenschaftskommunikation (pp. 305-317). Springer VS Wiesbaden.

doi.org/10.1007/978-3-658-39582-7_19

Thoms, L-J., Becker, S., Meier, M., Huwer, J., Kremser, E., von Kotzebue, L., Finger, A., Bruckermann, T., & Thyssen, C. (2023). Ansätze zur fachdidaktischen Förderung digitalisierungsbezogener Lehrkompetenzen hin zur Gestaltung bildungsgerechter digitaler Lernangebote. In G. Boesken, A. Krämer, T. Matthiesen, J. A. Panagiotopoulou, & J. Springob (Eds.), Zukunft Bildungschancen: Ergebnisse und Perspektiven aus Forschung und Praxis (Vol. 14, pp. 105-120). (LehrerInnnenbildung gestalten; Vol. 14). Waxmann Verlag GMBH.

von Gönner, J., Herrmann, T. M., Bruckermann, T., Eichinger, M., Hecker, S., Klan, F., Lorke, J., Richter, A., Sturm, U., Voigt-Heucke, S., Brink, W., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., ... Bonn, A. (2023). Citizen science’s transformative impact on science, citizen empowerment and socio-political processes. Socio-Ecological Practice Research, 5(1), 11-33.

doi.org/10.1007/s42532-022-00136-4


2022


Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., von Gönner, J., Altmann, C. S., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). Weißbuch Citizen-Science-Strategie 2030 für Deutschland. Helmholtz-Gemeinschaft, Leibniz-Gemeinschaft, Universitäten und außeruniversitäre Einrichtungen.

doi.org/10.31235/osf.io/ew4uk

Bonn, A., Brink, W., Hecker, S., Herrmann, T. M., Liedtke, C., Premke-Kraus, M., Voigt-Heucke, S., Gönner, J. V., Altmann, C., Bauhus, W., Bengtsson, L., Brandt, M., Bruckermann, T., Büermann, A., Dietrich, P., Dörler, D., Eich-Brod, R., Eichinger, M., Ferschinger, L., ... Woll, S. (2022). White Paper Citizen Science Strategy 2030 for Germany. Helmholtz-Gemeinschaft, Leibniz-Gemeinschaft, Universitäten und außeruniversitäre Einrichtungen.

doi.org/10.5281/ZENODO.7117771

Brandt, M., Groom, Q., Magro, A., Misevic, D., Narraway, C. L., Bruckermann, T., Beniermann, A., Børsen, T., Gonzalez, J., Meeus, S., Roy, H. E., Sá-Pinto, X., Torres, J. R., & Jenkins, T. (2022). Promoting scientific literacy in evolution through citizen science. Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, 289(1980), 20221077. [20221077].

doi.org/10.32942/osf.io/9atzb

,

doi.org/10.1098/rspb.2022.1077

Bruckermann, T., Stillfried, M., Straka, T. M., & Harms, U. (2022). Citizen science projects require agreement: a Delphi study to identify which knowledge on urban ecology is considered relevant from scientists’ and citizens’ perspectives. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement, 12(1), 75-92.

doi.org/10.1080/21548455.2022.2028925

Bruckermann, T., Müller, K., & Schanze, S. (2022). Energieforschung macht Schule: Das Leibniz4U-Schülerforschungszentrum als bildungsbezogene Transfermaßnahme. Unimagazin: Forschungsmagazin der Leibniz Universität Hannover, 2022(3/4), 58-59.

www.uni-hannover.de/de/universitaet/aktuelles/veroeffentlichungen/unimagazin/ausgaben/3-4-2022

Bruckermann, T., & Mahler, D. (2022). Erklärvideos im Biologieunterricht: Lernwirksame Erklärvideos anhand von Merkmalskatalogen auswählen. Unterricht Biologie, 2022(477), 44-47.

doi.org/10.5555/ub-477-2022_09

Bruckermann, T., Mahler, D., & Meier, M. (2022). Erklärvideos im Biologieunterricht, vom informellen zum formalen Lernwerkzeug?! Ein Diskussionsbeitrag der Tagung „Transfer in Forschung und Praxis“. Zeitschrift für Didaktik der Biologie, 26, 97-107.

doi.org/10.11576/zdb-5417

Bruckermann, T., & Greving, H. (2022). Fledermausschutz: Bürgerinnen und Bürger forschen mit. ti! Technologie-Informationen, 2022(2+3), 8.

doi.org/10.60479/jjxa-5609

Bruckermann, T., Greving, H., Stillfried, M., Schumann, A., Brandt, M., & Harms, U. (2022). I’m fine with collecting data: Engagement profiles differ depending on scientific activities in an online community of a citizen science project. PLoS ONE, 17(10), [e0275785].

doi.org/10.1371/journal.pone.0275785

Bruckermann, T., Greving, H., Schumann, A., Stillfried, M., Börner, K., Kimmig, S., Hagen, R., Brandt, M., & Harms, U. (2022). Scientific reasoning skills predict topic‐specific knowledge after participation in a citizen science project on urban wildlife ecology. Journal of Research in Science Teaching.

doi.org/10.1002/tea.21835

Fischer, J., Machts, N., Bruckermann, T., Möller, J., & Harms, U. (2022). The Simulated Classroom Biology: A simulated classroom environment for capturing the action-oriented professional knowledge of pre-service teachers about evolution. Journal of Computer Assisted Learning, 38(6), 1765-1778.

doi.org/10.1111/jcal.12718