Publications

Books and Edited Volumes

Zander, L., Trölenberg, L., Haase, J., Kreutzmann, M., Oldani, M., & Hannover, B. (2020). WIRwerden: Integration von Schulkindern mit Zuwanderungs- und Fluchthintergrund. Ein Praxishandbuch für Lehrpersonen und pädagogisches Fachpersonal [Growing together: Integration of immigrant and refugee students. A practice-oriented handbook for teachers and educational personell]. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Journal articles with peer-review

Zander, L., Niemann, T., Haase, J., & Höhne, E. (2022). Entwicklung fachbezogener Hilfenetzwerke unter Peers: Eine soziometrische Analyse unter besonderer Berücksichtigung des Geschlechts [Development of subject-related help-seeking networks among peers. A sociometric analysis with special consideration of gender]. PFLB - PraxisForschungLehrer*innenBildung4(5), 89-118. DOI: 10.11576/pflb-5906

Haase, J., Braun, E., Böttger, J., & Hannover, B. (2021). Wie werden in Deutschland Bewerberinnen und Bewerber um einen Studienplatz ausgewählt? Eine empirische Analyse der aktuellen Zulassungspraxis getrennt nach Fächergruppen und Hochschulen unterschiedlicher Trägerschaft [How are applicants for study places in higher education selected in Germany? A systematic overview of current admission practices by subject area and higher education institutions of different sponsorship]. Zeitschrift für empirische Hochschulforschung, 2, 122-140.

Haase, J., Braun, E., & Hannover, B. (2020). Hochschulinterne Auswahlgespräche für die Studienplatzvergabe: Erfahrungen aus Hochschulsicht und Bewertungsdimensionen aus wissenschaftlicher Perspektive [Selection interviews at universities for the allocation of study places: experiences at universities and dimensions of assessment from a scientific perspective]. Qualität in der Wissenschaft, 3, 63–69.

Hannover, B., Kreutzmann, M., Haase, J., & Zander, L. (2020). Growing Together – Effects of a school-based intervention promoting positive self-beliefs and social integration in recently immigrated children. International Journal of Psychology55(5), 713–722. DOI: 10.1002/ijop.12653

Book chapters and publisher's editions with peer-review

Haase, J. & Zander, L. (2022). Instructors’ stressors, stress, and resources during remote teaching in the COVID-19 pandemic: the role of gender and professional status. In H. Burgsteiner & G. Krammer (Eds.), Impacts of COVID-19 Pandemic's Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education - International Perspectives (pp. 489-519). Graz/Wien: Leykam.

Braun, E., Mertens, J., Böttger, J., Haase, J., & Hannover, B. (2021). Das Konzept der „Studierfähigkeit“ im wissenschaftlichen Diskurs in Deutschland [The concept of "study ability" in the scientific discourse in Germany]. In C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul & G. Reinmann (Eds.), Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung [Teaching in higher education between individual and institutional responsibility] (pp. 111–123). Wiesbaden: Springer VS.

Böttger, J., Haase, J., & Hannover, B. (2018). Partizipative Kommunikation zwischen Eltern und Schule [Participative communication between parents and school]. In G. Regenthal & J. Schütte (Eds.), Öffentlichkeitsarbeit macht Schule. Ein praxisorientiertes Handbuch zur Umsetzung von PR an Schulen [Public relations in schools. A practice-oriented handbook for the implementation of PR at schools] (pp. 55–63). Kronach: Carl Link Verlag.

Scientific final reports

Haase, J., & Hannover, B. (2021). Studieneingangsverfahren in Deutschland: Bestandsaufnahme, Bewertung und Entwicklungsperspektiven. Erhebung der praktizierten Studieneingangsverfahren. [Admission procedures at German universities: review, evaluation and perspectives. Investigation of the current admission procedures]. Unpublished final report of the project “Verbund StEinTest (short title)“, funded by the German Federal Ministry of Education and Research. Berlin: Freie Universität.    

Hannover. B., Zander, L., Trölenberg, L., Kreutzmann, M., Grützmacher, L., Oldani, M., Haase, J., & Zander, L. (2018). Language Learning and Identification Integration of Refugee Students. Unpublished final report of the project "Intervention program for the improvement of the social integration of children and adolescents with a refugee background", funded by the Robert Bosch Foundation. Berlin: Freie Universität.