Current Publications

On this page you will find all publications from the current and past year. All other publications can be viewed on the personal pages.

2022

Book chapters and contributions in editor's works

  • Haase, J. & Zander, L. (in press). Instructors’ stressors, stress, and resources during remote teaching in the COVID-19 pandemic: the role of gender and professional status. In H. Burgsteiner & G. Krammer (Eds.), Impacts of COVID-19 Pandemic's Distance Learning on Students and Teachers in Schools and in Higher Education - International Perspectives. Graz/Wien: Leykam.
  • Hannover, B., Zander, L., & Kreutzmann, M. (in press). Entwicklung von Persönlichkeit und Identität [Development of personality and identity]. In H. Scheithauer, H. & K. Niebank (Eds.), Entwicklungspsychologie. Entwicklungswissenschaft des Kindes- und Jugendalters. Neuropsychologische, genetische und psychosoziale Aspekte der Entwicklung [Developmental psychology. Developmental science of childhood and adolescence. Neuropsychological, genetic and psychosocial aspects of development]. München: Pearson.

     

Article with Peer-Review

(*shared lead authorship) 

  • König, S., Stang-Rabrig, J., Hannover, B., Zander, L., & McElvany, N. (2022). Stereotype threat in learning situations? An investigation among language minority students. European Journal of Psychology of Education. DOI: 10.1007/s10212-022-00618-9
  • Höhne, E., Fekete, S. P., Schild, J., & Zander, L. (2022). Perceived stress, individual psychological resources, and social resources among computer science students during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Education, 7, 840216. DOI: 10.3389/feduc.2022.840216
  • Traulsen, S.*, & Büchner, F.* (2022). ‹Postdigitales Schultheater›. Eine Kartografie zentraler Akteurinnen des Diskurses ‹Theater und Digitalität› [<Postdigital School Theatre>. A cartography of central actors in the discourse of <theatre and digitality>]. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, Jahrbuch Medienpädagogik 18, 331-362. DOI:  10.21240/mpaed/jb18/2022.03.02.X

2021

Books and Edited Volumes

  • Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (Eds.). (2021). Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relations as educational factor]. Stuttgart: Kohlhammer. Ruprecht. ISBN: 978-3-647-70285-8

Articles with Peer-Review

(*shared lead authorship) 

  • Zander, L., & Höhne, E. (2021). Perceived Peer Exclusion as Predictor of Help-Seeking Strategies in Higher Education. Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.

Book chapters and contributions in editor's works

  • Zander, L. (2021). Fachlicher Austausch und Freundschaften in sprachlich und ethnisch heterogenen Peergruppen [Academic exchange and friendship in linguistically and ethnically diverse peer groups]. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Eds.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relationships as educational factor] (pp. 120-133). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Zander, L., Hannover, B., & Kreutzmann, M. (2021). Musisch-kreatives Tanzen im schulischen Kontext und seine Bedeutung für Peerbeziehungen im Klassenverband [Musical-creative dancing in schools and its relevance for peer relationships in classrooms]. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Eds.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relationships as educational factor] (pp. 217-229). Stuttgart: Kohlhammer.
  • Höhne, E., & Niemann, T. (2021). Fachliche Hilfesuche unter Peers in analogen und digitalen Lernumwelten [Academic help-seeking among peers in analogous and digital learning environments]. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Eds.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relations as educational factor] (pp. 205-216). Stuttgart: Kohlhammer. 
  • Braun, E., Mertens, J., Böttger, J., Haase, J., & Hannover, B. (2021). Das Konzept der „Studierfähigkeit“ im wissenschaftlichen Diskurs in Deutschland [The concept of "study ability" in the scientific discourse in Germany]. In C. Bohndick, M. Bülow-Schramm, D. Paul & G. Reinmann (Eds.), Hochschullehre im Spannungsfeld zwischen individueller und institutioneller Verantwortung [Teaching in higher education between individual and institutional responsibility] (pp. 111–123). Wiesbaden: Springer VS.  
  • Zander, L., & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik [Too good to belong: Competence-related and social predictors of belonging among prospective special education teachers]. In D. Raufelder & G. Hagenauer (Eds.), Soziale Eingebundenheit - Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung [Social enclusion – Social relationships in the focus of school and teacher education] (pp. 237-252). Münster: Waxmann.