Current Publications

On this page you will find all publications from the current and past year. All other publications can be viewed on the personal pages.

2021

Books and Edited Volumes

  • Kreutzmann, M., Zander, L., & Hannover, B. (Eds.). (in press). Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relations as educational factor]. Stuttgart: Kohlhammer. Ruprecht. ISBN: 978-3-647-70285-8

Articles with Peer-Review

(*shared lead authorship) 

  • Zander, L., & Höhne, E. (in press). Perceived Peer Exclusion as Predictor of Help-Seeking Strategies in Higher Education. Differences by gender and university major. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.

 

Book chapters and contributions in editor's works

  • Zander, L. (in press). Fachlicher Austausch und Freundschaften in sprachlich und ethnisch heterogenen Peergruppen [Academic exchange and friendship in linguistically and ethnically diverse peer groups]. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Eds.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relationships as educational factor]. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Zander, L., Hannover, B., & Kreutzmann, M. (in press). Musisch-kreatives Tanzen im schulischen Kontext und seine Bedeutung für Peerbeziehungen im Klassenverband [Musical-creative dancing in schools and its relevance for peer relationships in classrooms]. In M. Kreutzmann, L. Zander & B. Hannover (Eds.), Aufwachsen mit Anderen. Peerbeziehungen als Bildungsfaktor [Growing up with others. Peer relationships as educational factor]. Stuttgart: Kohlhammer.
  • Hannover, B., Zander, L., & Kreutzmann, M. (in press). Entwicklung von Persönlichkeit und Identität [Development of personality and identity]. In H. Scheithauer, H. & K. Niebank (Eds.), Entwicklungspsychologie. Entwicklungswissenschaft des Kindes- und Jugendalters. Neuropsychologische, genetische und psychosoziale Aspekte der Entwicklung [Developmental psychology. Developmental science of childhood and adolescence. Neuropsychological, genetic and psychosocial aspects of development]. München: Pearson.
  • Zander, L., & Höhne, E. (2021). Too good to belong: Kompetenzbezogene und soziale Prädiktoren des Zugehörigkeitsgefühls im Lehramtsstudium Sonderpädagogik [Too good to belong: Competence-related and social predictors of belonging among prospective special education teachers]. In D. Raufelder & G. Hagenauer (Eds.), Soziale Eingebundenheit - Sozialbeziehungen im Fokus von Schule und Lehrer*innenbildung [Social enclusion – Social relationships in the focus of school and teacher education (p. 237-252). Münster: Waxmann.

2020

Books and Edited Volumes

  • Zander, L., Trölenberg, L., Haase, J., Kreutzmann, M., Oldani, M., & Hannover, B. (2020). WIRwerden: Integration von Schulkindern mit Zuwanderungs- und Fluchthintergrund. Ein Praxishandbuch für Lehrpersonen und pädagogisches Fachpersonal [Growing together: Integration of immigrant and refugee students. A practice-oriented handbook for teachers and educational personell]. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.    

Articles with Peer-Review

(*shared lead authorship) 

  • Zander, L., Höhne, E., Harms, S., Pfost, M., & Hornsey, M. J. (2020). When grades are high but self-efficacy is low: Unpacking the confidence gap between girls and boys in mathematics. Frontiers in Psychology11, 552355.
  • Hannover, B., Kreutzmann, M., Haase, J., & Zander, L. (2020). Growing together-Effects of a school-based intervention promoting positive self-beliefs and social integration in recently immigrated children. International Journal of Psychology, 55(5), 713-722.
  • Hannover, B., & Zander, L. (2020). How personal and social selves influence the development of children and adolescents at school. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 34(2), 65-85. doi: 10.1024/1010-0652/a000261

Book chapters and contributions in editor's works

  • Henke, T., Zander, L., & Baumert, J. (2020). Academic peer networks in schools with two-way immersion and schools with monolingual teaching practice. In N. McElvany, N., W. Bos, H.G. Holtappels, J. Hasselhorn, J. & A. Ohle-Peters, A. (Eds.), Against the Odds - (In)Equity in Education and Educational Systems. Münster: Waxmann.