Citizen science’s transformative impact on science, citizen empowerment and socio-political processes

verfasst von
Julia von Gönner, Thora Martina Herrmann, Till Bruckermann, Michael Eichinger, Susanne Hecker, Friederike Klan, Julia Lorke, Anett Richter, Ulrike Sturm, Silke Voigt-Heucke, Wiebke Brink, Christin Liedtke, Matthias Premke-Kraus, Carolin S. Altmann, Wilhelm Bauhus, Luiza Bengtsson, Andrea Büermann, Peter Dietrich, Daniel Dörler, Regina Eich-Brod, Laura Ferschinger, Linda Freyberg, Agnes Grützner, Gertrud Hammel, Florian Heigl, Nils B. Heyen, Franz Hölker, Carolin Johannsen, Thorsten Kluß, Thekla Kluttig, Jörn Knobloch, Martin Munke, Kim Mortega, Carsten Pathe, Anna Soßdorf, Tiina Stämpfli, Christian Thiel, Susanne Tönsmann, Anke Valentin, Katherin Wagenknecht, Robert Wegener, Silvia Woll, Aletta Bonn
Abstract

Citizen science (CS) can foster transformative impact for science, citizen empowerment and socio-political processes. To unleash this impact, a clearer understanding of its current status and challenges for its development is needed. Using quantitative indicators developed in a collaborative stakeholder process, our study provides a comprehensive overview of the current status of CS in Germany, Austria and Switzerland. Our online survey with 340 responses focused on CS impact through (1) scientific practices, (2) participant learning and empowerment, and (3) socio-political processes. With regard to scientific impact, we found that data quality control is an established component of CS practice, while publication of CS data and results has not yet been achieved by all project coordinators (55%). Key benefits for citizen scientists were the experience of collective impact (“making a difference together with others”) as well as gaining new knowledge. For the citizen scientists’ learning outcomes, different forms of social learning, such as systematic feedback or personal mentoring, were essential. While the majority of respondents attributed an important value to CS for decision-making, only few were confident that CS data were indeed utilized as evidence by decision-makers. Based on these results, we recommend (1) that project coordinators and researchers strengthen scientific impact by fostering data management and publications, (2) that project coordinators and citizen scientists enhance participant impact by promoting social learning opportunities and (3) that project initiators and CS networks foster socio-political impact through early engagement with decision-makers and alignment with ongoing policy processes. In this way, CS can evolve its transformative impact.

Organisationseinheit(en)
Institut für Erziehungswissenschaft
Externe Organisation(en)
Helmholtz-Zentrum für Umweltforschung (UFZ)
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Johannes Gutenberg-Universität Mainz
IPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik
Johann Heinrich von Thünen-Institut, Bundesforschungsinstitut für Ländliche Räume, Wald und Fischerei
Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung (MfN)
Wissenschaft im Dialog gGmbH
Helmholtz-Gemeinschaft
Leibniz-Gemeinschaft
Westfälische Wilhelms-Universität Münster (WWU)
Universität für Bodenkultur Wien (BOKU)
Forschungszentrum Jülich
Fraunhofer-Institut Informationszentrum Raum und Bau (IRB)
Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung (ISI)
Leibniz-Institut für Gewässerökologie und Binnenfischerei (IGB)
Universität Bremen
Karlsruher Institut für Technologie (KIT)
University of Oulu
Museum für Naturkunde Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung
DLR-Institut für Datenwissenschaften
Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen (RWTH)
Stadt Leipzig
Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin (MDC) in der Helmholtz-Gemeinschaft
Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden (SLUB)
Science et Cité
Universität Zürich (UZH)
ETH Zürich
Universitat St. Gallen
Wissenschaftsladen Bonn e.V. (WILA Bonn)
Bundesamt für die Sicherheit der nuklearen Entsorgung (BASE)
Friedrich-Schiller-Universität Jena
Deutsches Zentrum für integrative Biodiversitätsforschung (iDiv) Halle-Jena-Leipzig
Helmholtz Zentrum München - Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt
Typ
Artikel
Journal
Socio-Ecological Practice Research
Band
5
Seiten
11-33
Anzahl der Seiten
23
ISSN
2524-5287
Publikationsdatum
03.2023
Publikationsstatus
Veröffentlicht
Peer-reviewed
Ja
ASJC Scopus Sachgebiete
Geografie, Planung und Entwicklung, Natur- und Landschaftsschutz, Urban studies
Elektronische Version(en)
https://doi.org/10.1007/s42532-022-00136-4 (Zugang: Offen)